Veelgestelde vragen
Als u zich gaat oriënteren in camperland komen er vanzelf de nodige vragen. Misschien twijfelt u nog tussen een fabriekscamper of een camper op maat laten bouwen. Wellicht weet u al dat u een camper wil laten bouwen, maar welke bus past bij u en welke bus is geschikt? Kortom, genoeg vragen.
De volgende meest gestelde vragen hebben wij voor u op een rijtje gezet.
1. Is een camper laten bouwen niet veel duurder dan een kant-en-klare camper?
Als u een nieuwe fabriekscamper vergelijkt met een nieuwe bus met een nieuw maatwerk camper interieur dan zullen de prijzen waarschijnlijk niet veel verschillen. Een camper laten bouwen wordt wel voordeliger als u kiest voor een gebruikte bus, maar met een nieuw op maat gemaakt interieur.
Indien u kiest voor een gebruikte camper is zowel de camper zelf als het interieur gebruikt en misschien niet eens echt uw smaak, toch hangt er ook aan gebruikte campers vaak nog een flink prijskaartje. Bij camperbouw kan de bus jong gebruikt zijn, maar het interieur is volledig nieuw en helemaal naar uw wensen gemaakt met uiteraard de daarbij horende garanties.
2. Wat kost een camper laten bouwen?
Elke camper is uniek en 100% maatwerk. De kosten zijn afhankelijk van de grootte en het type bus. Een Fiat Ducato L2H2 kunnen wij compleet met RDW erkenning inbouwen vanaf c.a. € 20.000,–. Het is altijd mogelijk om een offerte op te vragen via info@www.customcamp.nl.
3. Kies ik een bus met hefdak of een bus die al hoog genoeg is?
Voor de wet moet je in een buscamper een stahoogte kunnen genereren van 170 cm (met hefdak uitgezet). Een ‘lage bus heet ook wel een H1 uitvoering. Een verhoogde bus noemt men een H2, oftewel 1x verhoogd. Sommige bussen worden ook uitgevoerd in een H3 uitvoering. Een H2 is in de meeste gevallen hoog genoeg voor de meeste personen en dus ook voor de wet. Dit bespaart u de kosten van een hefdak. En in aanschaf kost de H2 amper meer of zelfs niets meer dan de H1. Maar past het bij u?
Misschien is er een parkeergarage waar u dagelijks in parkeert? Of heeft een een carport waar hij onder moet staan. Deze afwegingen zijn belangrijk bij de te maken keuze. Soms vragen mensen zich af of een verhoogde uitvoering wel geschikt is voor dagelijks gebruik. Niet zo zeer de hoogte maakt het dagelijks gebruik minder ideaal, maar met name de lengte kan een probleem zijn bij bijvoorbeeld de parkeerhaven voor de supermarkt.
4. Welke bus lengte past bij mijn wensen?
De lengte is o.a. afhankelijk van het aantal personen en wat u minimaal kwijt wilt. Wilt u een toilet of doucheruimte, dan zit u al gauw aan een L3 uitvoering en valt de kleine camper af. Vindt u dagelijks gebruik ook belangrijk en flexibel rijcomfort, kies dan voor een L1 of max een L2 uitvoering, afhankelijk van het bustype. Meestal levert een extra verlenging u nog eens 35 of 40 cm op.
5. Mag ik passagiers vervoeren?
Vaak worden ‘kale’ bedrijfswagens omgebouwd naar camper. Deze bedrijfswagens hebben 2 of 3 personen op kenteken geregistreerd. Als er een dubbele cabine in zit, of het is een personen uitvoering, dan zullen er meer personen op kenteken geregistreerd staan. Maar wat als de bus een 2 persoonsuitvoering is? Voor bussen die na juli 2012 een kenteken hebben gekregen is de wet flink aangescherpt. Daarvoor gelden regels die u hier kunt terug vinden. Voor veel nieuwe modellen worden goed gekeurde systemen ontworpen die het mogelijk maken om toch extra mensen te vervoeren.