Als u zich gaat oriënteren in camperland komen er vanzelf de nodige vragen. Misschien twijfelt u nog tussen een fabriekscamper of een camper op maat laten bouwen. Wellicht weet u al dat u een camper wil laten bouwen, maar welke bus past bij u en welke bus is geschikt? Kortom, genoeg vragen.
De volgende meest gestelde vragen hebben wij voor u op een rijtje gezet.
BPM kampeerauto
Bedrijfswagens zijn na 5 jaar BPM vrij, ook als u als particulier een bedrijfswagen koopt betaalt u na 5 jaar geen BPM meer, maar let op!
Kampeerauto’s na 17,5 jaar BPM vrij
Zodra u er een kampeerauto van maakt, bent u tot 17,5 jaar BPM plichtig! Er is echter een uitzondering als er ooit al BPM betaald is voor de wagen. Stel dat u een bedrijfswagen koopt van een particulier die de wagen privé heeft aangeschaft, dan is de BPM al een keer voldaan, u hoeft dan bij het keuren naar een kampeerauto geen BPM meer te betalen. Als u twijfelt of de BPM al betaald is kunt u dit opvragen bij de Belastingdienst.
In de meeste gevallen moet u wel betalen. De eerste 4 jaar kan de BPM nog flink hoog zijn, zeker op nieuwe bussen is de BPM fors.
Maar wat is BPM eigenlijk? De afkorting staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen. In Nederland betalen we als particulier BPM op (nieuwe) bedrijfswagens en personenauto’s. Een bedrijfswagen wordt ook een personenauto zodra u er een kampeerauto van maakt. Om in aanmerking te komen voor een kampeerauto kenteken en te kunnen profiteren van het kwarttarief zult u dus eerst BPM moeten afdragen.
Maar hoeveel is dat dan? Bussen van 5 jaar of ouder worden vaak omgebouwd naar kampeerauto. De belangrijkste reden hiervoor is de BPM. Deze is aanzienlijk lager na 5 jaar.
De BPM is 37,7% van de netto catalogusprijs. De catalogusprijs is de verkoopadviesprijs minus de BTW.
Stel een bus heeft een verkoopprijs van € 25.000,– ex BTW. De BPM bedraagt dan 37,7% van € 25.000,– = € 9.425,–. Dit bedrag moet u aan BPM betalen als u de bus nieuw aanschaft.
Op de daarna volgende jaren gelden de volgende kortingen die flink oplopen!
Tabel afschrijvingspercentage
|
|||
---|---|---|---|
Is sinds het tijdstip waarop de auto of motor voor het eerst in gebruik is genomen, een periode voorbij van ten minste | maar minder dan | dan is het percentage | Tel daar bij op voor iedere maand die helemaal of voor een deel voorbij is sinds de periode uit de eerste kolom |
0 dagen | 1 maand | 0% | 8% |
1 maand | 3 maanden | 8% | 3% |
3 maanden | 5 maanden | 14% | 2,5% |
5 maanden | 9 maanden | 19% | 2,25% |
9 maanden | 1 jaar en 6 maanden | 28% | 1,444% |
1 jaar en 6 maanden | 2 jaar en 6 maanden | 41% | 0,917% |
2 jaar en 6 maanden | 3 jaar en 6 maanden | 52% | 0,833% |
3 jaar en 6 maanden | 4 jaar en 6 maanden | 62% | 0,75% |
4 jaar en 6 maanden | 5 jaar en 6 maanden | 71% | 0,416% |
5 jaar en 6 maanden | 6 jaar en 6 maanden | 76% | 0,416% |
6 jaar en 6 maanden | 7 jaar en 6 maanden | 81% | 0,333% |
7 jaar en 6 maanden | 8 jaar en 6 maanden | 85% | 0,333% |
8 jaar en 6 maanden | 9 jaar en 6 maanden | 89% | 0,25% |
9 jaar en 6 maanden | 92% | 0,083% |
Stel diezelfde bus met een BPM bedrag van € 9.425,– is 5 jaar en 6 maanden oud, dan heeft u 76% korting en betaalt u nog € 2.262,– aan BPM. Het blijft natuurlijk jammer, maar u profiteert uiteindelijk wel van een veel gunstiger belastingtarief. Een bus die normaal € 500,– per kwartaal kost aan wegenbelasting, kost u na keuring nog slechts € 125 per kwartaal,–. In combinatie met het plezier van de kampeerauto verdient het zich uiteindelijk volledig terug!
Voor personenvervoer in de rijrichting heeft u een originele of goedgekeurde bank met gordels nodig. Wij kunnen zorgen voor extra goed gekeurde zitplaatsen, maar er zijn helaas (nog) niet veel goed gekeurde zitsystemen verkrijgbaar die ook omgebouwd kunnen worden naar slaapplek. In Duitsland bestaan deze systemen wel, maar deze zijn nog niet opgenomen door de RDW in Nederland. Bovenstaande indeling kan uitkomst bieden, of u kiest voor een bus die reeds een originele bank heeft en daarbij een hefdak of verhoogd dak met slaapplank om zo een slaapplek te creëren. Voor meer informatie kunt u uiteraard contact opnemen, info@customcamp.nl of 074-2420065.
Oftewel; zakelijk of particulier rijden?
Regelmatig vragen klanten ons of ze een bus ook zakelijk kunnen laten ombouwen tot kampeerauto. Oftewel, kan ik als bedrijf een bus aankopen met de daarbij horende voordelen en kan/mag ik er dan ook nog een kampeerauto van maken, met wederom het voordeel van kosten voor het bedrijf en terug te vorderen BTW.?
Voor een groot deel mag u in de bus aanpassingen doen. Denk daarbij aan verhoging van het dak door middel van een hefdak of verhoogd dak, denk aan isolatie, beplating, bekleding en kastruimte. Er zijn echter ook beperkingen. Zo wordt in elke bus geen bank/zitplaats toegestaan (wel draaibare voorstoelen) en mag u in sommige bussen niet meer dan 1 raam plaatsen.
Ook voor het tussenschot zijn de regels per bus opgesteld, slechts een aantal bussen mogen zonder tussenschot met grijs kenteken rijden. Een bus met hefdak, keuken en kastruimte en 2 draaibare voorstoelen is voor een VW T5 als zakelijk object toegestaan.
Gemiddeld staan campers zo’n 8 weken bij ons. Uiteraard is de duur van de bouw afhankelijk van het type bus en de gewenste inrichting.
In Nederland zijn bussen na 5 jaar voor particuliere aankoop BPM vrij. Maar let op! Dit geldt alleen als de bus een bus blijft en dat is in uw geval niet zo! U maakt van de bus immers een kampeerauto en wilt van het kampeerautotarief profiteren. In dat geval bent u 17,5 jaar BPM plichtig. Maar schrik niet! De afschrijvingstabel op de BPM gaat hard, zeker na 5 jaar. Lees hier meer informatie over BPM op bedrijfswagens.
Als u een nieuwe fabriekscamper vergelijkt met een nieuwe bus met een nieuw maatwerk camper interieur dan zullen de prijzen waarschijnlijk niet veel verschillen. Een camper laten bouwen wordt wel voordeliger als u kiest voor een gebruikte bus, maar met een nieuw op maat gemaakt interieur.
Indien u kiest voor een gebruikte camper is zowel de camper zelf als het interieur gebruikt en misschien niet eens echt uw smaak, toch hangt er ook aan gebruikte campers vaak nog een flink prijskaartje. Bij camperbouw kan de bus jong gebruikt zijn, maar het interieur is volledig nieuw en helemaal naar uw wensen gemaakt met uiteraard de daarbij horende garanties.
Voor de wet moet je in een buscamper een stahoogte kunnen genereren van 170 cm (met hefdak uitgezet). Een ‘lage bus heet ook wel een H1 uitvoering. Een verhoogde bus noemt men een H2, oftewel 1x verhoogd. Sommige bussen worden ook uitgevoerd in een H3 uitvoering. Een H2 is in de meeste gevallen hoog genoeg voor de meeste personen en dus ook voor de wet. Dit bespaart u de kosten van een hefdak. En in aanschaf kost de H2 amper meer of zelfs niets meer dan de H1. Maar past het bij u?
Misschien is er een parkeergarage waar u dagelijks in parkeert? Of heeft een een carport waar hij onder moet staan. Deze afwegingen zijn belangrijk bij de te maken keuze. Soms vragen mensen zich af of een verhoogde uitvoering wel geschikt is voor dagelijks gebruik. Niet zo zeer de hoogte maakt het dagelijks gebruik minder ideaal, maar met name de lengte kan een probleem zijn bij bijvoorbeeld de parkeerhaven voor de supermarkt.
Vaak worden ‘kale’ bedrijfswagens omgebouwd naar camper. Deze bedrijfswagens hebben 2 of 3 personen op kenteken geregistreerd. Als er een dubbele cabine in zit, of het is een personen uitvoering, dan zullen er meer personen op kenteken geregistreerd staan. Maar wat als de bus een 2 persoonsuitvoering is? Voor bussen die na juli 2012 een kenteken hebben gekregen is de wet flink aangescherpt. Daarvoor gelden regels die u hier kunt terug vinden. Voor veel nieuwe modellen worden goed gekeurde systemen ontworpen die het mogelijk maken om toch extra mensen te vervoeren.
Soms wilt u van een 2-persoons bus een 4-persoons camper maken, kan dat? De RDW stelt strengen eisen aan extra zitplaatsen. En terecht, u wilt immers veilig op reis.
Een 2-persoons bedrijfswagen kan alleen een 4-persoons camper worden als de passagiers in de lengte van de bus worden geplaatst, oftewel, met de rug tegen de zijkant van de bus. Dit mag alleen bij bussen die gebouwd zijn voor juli 2012!
De BPM plicht op bussen/kampeerauto wordt hier nader toegelicht. Is het mogelijk om als particulier een BPM vrije bus te kopen en deze om te bouwen naar kampeerauto zonder BPM af te dragen?
Als u als particulier een bus koopt, koopt u de bus met een grijs kenteken. U krijgt een geel kenteken (een ander kenteken dus) als de bus wordt gekeurd naar kampeerauto. Op dat moment dient u ook de BPM te betalen. Laat u de bus niet om keuren, maar blijft u gewoon grijs rijden met een camper interieur, dan mag dat. Maar dat wilt u vast niet, want u betaalt als particulier namelijk wel het particuliere Belastingtarief en dat is bijna 75% meer dan het camper tarief. U voorkomt er wel mee dat u BPM moet betalen, maar de belasting elke maand betaalt zich makkelijk terug als u toch even door de zure appel van de BPM heen bijt.
Voor elke bus gelden er andere voorwaarden. Hier vindt u meer informatie van de Belastingdienst.
In een aantal gevallen is het ook mogelijk om toch zakelijk een volwaardige kampeerauto te kiezen wanneer aangetoond kan worden dat de bedrijfsvoering en werkzaamheden binnen het bedrijf het nodig maken om een dergelijk vervoersmiddel te hebben. Denk aan mensen die veel moeten reizen en een overnachtingsplek nodig hebben, een vergaderplek, een ontmoetingsruimte, organisatie van evenementen etc.. Laat u hiervoor goed en duidelijk informeren door uw accountant en/of financieel adviseur en uiteraard de Belastingdienst!
Om van een bus een officiële kampeerauto te kunnen maken moet u voldoen aan de volgende eisen;
- de bus moet een laadvloer hebben van minimaal 2 meter
- de hoogte van de laadvloer tot aan het dak moet minimaal 1m30 zijn
- er moet een stahoogte mogelijk zijn van 1m70 op een oppervlak van minimaal 1m2, dit mag met behulp van een hefdak
- de bus is voorzien van een keukenblok met kastje, spoel- en kookvoorziening
- er is een tafeltje aanwezig
- de bus heeft minimaal 2 zitplekken (draaibare voorstoelen tellen eveneens al goedgekeurde zitplek)
- de bus beschikt over een slaapplek voor 2 personen, minimale afmeting van het bed moet 1m80 bij 1m20 zijn
Door te voldoen aan bovenstaande eisen kunt u profiteren van het kwarttarief dat de Belastingdienst hanteert voor kampeerauto’s. Kijk voor meer informatie ook op www.belastingdienst.nl.
Indien u er toch voor kiest om de bus om te keuren naar kampeerauto heeft u naast belastingvoordeel ook een voordeel op uw verzekering. Een camper kunt u namelijk voordeliger verzekeren dan een bedrijfswagen met een (dure) aanpassing of inbouw. Een kampeerauto van b.v. € 30.000,– verzekerd u al voor nog geen € 35,– per maand all risks! Let er goed op dat als u toch kiest voor een zakelijk bus met waar gewenst aanpassingen, uw bus wel goed verzekerd is. Ook als u schade heeft aan uw hefdak of aan uw bedrijfswagenaanpassing!
CustomCamp werkt voor het verzekeren van de kampeerauto’s nauw samen met de Nederlandse Kampeerauto Club www.nkc.nl
De bus is de basis van uw camper. Die moet goed zijn! Maar hoe vindt u een betrouwbare bus? CustomCamp kan u vrijblijvend helpen bij deze zoektocht. Ook adviseren wij altijd een aankoopcheck bij een onafhankelijke garage om er zeker van te zijn dat uw bus het waard is om een kampeerauto te worden. En misschien heeft u al een bus die graag een camper wil worden!
Er zijn verschillende hefdaken op de markt en de prijzen lopen zeer uiteen. CustomCamp werkt met daken van Reimo, SCA en Drivelodge. Belangrijk bij al deze daken vinden wij dat het uitgezaagde gat altijd opnieuw verstevigd wordt met een op maat gemaakt frame passend bij de bus. De dakschalen zijn gemaakt van polyester en zorgen ervoor dat het gat nauwkeurig afgesloten wordt. Wij werken (nog) niet met ultra platte daken van een paar millimeter. Dit is omdat wij nog onvoldoende bekend zijn met de waterdichtheid van deze daken. Voor ons wellicht een uitdaging voor de toekomst. Tot nu toe beperken wij ons tot de Deutsche Gründlichheit van Reimo en SCA en de Engelse daken van Drivelogde. De hoogte van de schalen verschilt. Gemiddeld wordt de bus c.a. 5 tot 10 cm hoger.
Elke camper is uniek en 100% maatwerk, maar er zijn wel prijsindicaties te geven. Een RDW goed gekeurde kampeerauto met klein, universeel hefdak, eenvoudige keuken, zit-slaapcombinatie en basis afwerking en stoffering is al te realiseren vanaf € 25.000,– inclusief BTW. Maar kiest u liever voor een totaalplaatje met wat meer comfort, dan is dat mogelijk vanaf c.a. € 35.000,–, afhankelijk van uw wensen en het type bus uiteraard. De kosten zijn uiteraard ook afhankelijk van de grootte van de bus. Het is altijd mogelijk om vrijblijvend een offerte op te vragen via info@www.customcamp.nl.
Het grootste voordeel is natuurlijk het plezier! Het gevoel van vrij zijn en een soort van 2e huisje op wielen bezitten. Daarnaast is het Belastingtarief een voordeel. Zo betaalt u al particulier voor een VW T5 bijna 500 euro per kwartaal, maar zodra het een RDW erkende kampeerauto wordt, betaalt u nog slechts 150 euro. Een korting van 75%. En daarnaast is het vele malen voordeliger om een kampeerauto te verzekeren, dan een bus. Dit voordeel maakt de kleine buscamper dan ook bijzonder geschikt als 2e auto of gewoon als enige auto voor dagelijks vervoer.
De lengte is o.a. afhankelijk van het aantal personen en wat u minimaal kwijt wilt. Wilt u een toilet of doucheruimte, dan zit u al gauw aan een L3 uitvoering en valt de kleine camper af. Vindt u dagelijks gebruik ook belangrijk en flexibel rijcomfort, kies dan voor een L1 of max een L2 uitvoering, afhankelijk van het bustype. Een Fiat Scudo en Peugeot Expert zijn de kleinst mogelijke bussen welke omgebouwd kunnen worden en hebben in de korte uitvoering een laadvloer van 235 cm bij 160 cm. Dat lijkt een klein verschil, maar in de camperbouw telt elke centimeter! De VW T5 en de Mercedes Vito zijn ook geliefde modellen en weer net iets groter dan de voorgaande modellen. Meestal levert een extra verlenging van een L1 naar een L2 u nog eens 35 of 40 cm op. Wilt u een vaste doucheruimte, dan zal de L3 uitvoering al gauw in beeld komen en uiteraard een reeds verhoogde bus.