Leuke doelgroep!
Afgelopen seizoen stonden we op een beurs en sprak ik met een collega camper bedrijf die met name gespecialiseerd was in de verkoop van hele grote, luxe campers. Complete huisjes met alles erop en eraan. Zelfs wasmachine, droger en uitgebreid tv meubel mochten niet ontbreken. Absoluut prachtig om te zien!
Of ik er zelf mee zou willen (laat staan durven) rijden betwijfel ik, maar je eigen huis verkopen en dan inruilen voor een dergelijk gevaarte waarmee je de wereld over kunt lijkt me misschien nog wel wat. Ik vroeg hem of hij een leuke doelgroep had. Ik was gewoonweg benieuwd wie nou zoiets koopt.
Dat was kennelijk niet de avontuurlijke wereldreiziger die ik me had voorgesteld. Meestal zijn het gewoon mensen die een paar weken per jaar met de camper op pad gaan en ‘m dan weer in de stalling parkeren of op de oprit(laan). Wederom mijn vraag of dat dan een leuke doelgroep is? Nee, was zijn antwoord.
Ik moet bekennen dat ik daar van schrok, want hoe kan je werk überhaupt leuk zijn als je doelgroep niet leuk is? Onze doelgroep is namelijk fantastisch leuk te noemen! En ook wij mogen grote, luxe campers maken, maar kennelijk is dat toch anders dan de doelgroep die een fabriekscamper koopt.
Er moet gelachen worden!
We hebben inmiddels de eer gehad om sinds januari 2012 meer dan 100 CustomCampers te bouwen. En natuurlijk hebben wij ook een paar klanten gehad waarmee we geen beste vrienden zijn geworden, maar het grootste deel van onze doelgroep is ronduit leuk en bijzonder plezierig om mee samen te werken.
Een camper laten bouwen is natuurlijk een serieuze aangelegenheid en het leveren van goede kwaliteit heeft onze hoogste prioriteit, maar er moet ook gelachen worden. Niet alleen in de werkplaats, maar ik vind het heerlijk als ik merk dat de klant zich hier ook thuis voelt.
Droom camper
Onze klanten hebben vaak een droom, hun unieke custom made camper. Sommigen hebben al jaren nagedacht over hun ideaal, anderen hebben na lang zoeken gewoon niet gevonden wat ze willen en kiezen dan voor zelfbouw. Veel van onze klanten komen uit een tent(je) en vinden een matrasje op de bodem van een waterdichte bus al luxe. Hun camper(tje) opleveren is altijd weer een feestje.
Andere klanten willen gewoon een handzame camper waarmee je ook nog gewoon een boodschap kunt doen of die je kunt gebruiken voor woon-werkverkeer. Klanten die in het bezit zijn van een oldtimer zijn ook favoriet, deze mensen koesteren hun bus en het interieur is altijd weer uniek en vooral niet standaard, maar passend bij het karakter van de bus.
Zakelijk met mate
Bij CustomCamp wordt de klant niet ontvangen door een gastvrouw in mantelpak en word je ook niet over een marmeren vloer naar de showroom geleid. De directeur van het bedrijf heeft geen 3-delig pak, maar ligt voor het grootste deel van de dag zelf in een camper te klussen en is liever in de werkplaats dan waar dan ook. Maar uiteraard staat de koffie wel klaar en is er altijd iemand die u te woord wil staan!
Wij spreken ook bedrijven voor aanpassingen in bedrijfswagens en een tijd geleden zijn we serieus in gesprek geweest met een bedrijf die een nieuwe jacht wilde presenteren en ons als jachtbouwer wel zag zitten. Ik merk dat ik dan echt even moet omschakelen.
We praten dan niet meer over die droom camper, op pad kunnen met de kleinkinderen, extra gordels achterin voor de honden, een bed op hoogte van een rolstoel, een klem waar een vaasje met verse bloemen in kan of een hartaanval overleefd hebben en gewoonweg willen genieten zolang het nog kan… Nee, dan gaat het eigenlijk met name om geld. Wat kost het en wanneer is het klaar?
Bij de oplevering van een bedrijfswageninrichting staat de eigenaar meestal niet met opwellende tranen van geluk in de ooghoeken. En dat hoeft natuurlijk ook niet, maar wie vind dat nou niet leuker dan een zakelijke transactie?
De moeite waard!
Het contact met de klant, de reacties bij oplevering, hun enthousiasme en blijdschap, dat maakt al het werk meer dan de moeite waard. En uiteraard baal ik ook wel eens van te lange werkdagen en het is hier echt niet allemaal een roze wolk, maar neem afgelopen zaterdag. Klanten uit België die 4 uur hebben gereden om ons bedrijf te bezoeken en die met hun enthousiasme en humor mij een geweldige dag hebben bezorgd. Absoluut hoogst amusant om hen te mogen ontmoeten. De opdracht is inmiddels al geplaatst en ik verheug mij werkelijk op het contact tijdens de bouwperiode. Tja, ook dat maakt het werken op een zaterdag zeker de moeite waard.