Hoe CustomCamp begon – een terugblik op de start

In januari 2005 leerden Bjorn en ik elkaar kennen. In juli datzelfde jaar waren we getrouwd. En in december 2006 werd onze zoon Vin geboren.
Beslissingen nemen en knopen doorhakken? Dat kunnen we wel!

Maar toen Bjorn begon over een eigen bedrijf starten, was ik toch wat voorzichtiger.
Dat hij na 15 jaar zeiljachten en campers bouwen prima zonder baas kon, geloofde ik meteen. Maar… we hadden geen cent op de bank.
En wat als het niet zou lukken?

Bjorn is een idealist. Eén met bakken aan ambitie en creativiteit. Dus de ideeën bleven komen.
En eerlijk? Uiteindelijk begon het bij mij ook te kriebelen. Stel je toch eens voor… dat het wél zou lukken?

In februari 2011 werd onze jongste zoon Sev geboren.
Ik had nog tien weken zwangerschapsverlof – mooi de tijd om de markt te onderzoeken. En wat ik zag? Kansen. Overal!

We werden steeds enthousiaster.
Bespraken onze plannen met vrienden en familie. En het mooie was: ook zij zagen wat wij zagen.

Tot iemand vroeg:
“Maar hoe denken jullie dat te financieren? Geen bank die jullie nu nog geld leent.”

O ja… stap twee: een ondernemersplan.
En niet zomaar een plan. We moesten een bank overtuigen. Van onze visie, onze markt, ons kunnen.

Naïef als we waren dachten we: dat fiksen we wel.
Maar de grijze pakken bij de bank zagen vooral cijfers. En ondanks een goed onderbouwd plan namen ze de moeite niet om écht te kijken naar ons onderzoek.

Totdat we – na zes maanden leuren en zeuren – eindelijk onze plannen mochten komen toelichten. Persoonlijk.
En dat werkte.

In oktober 2011 kregen we groen licht.
De bank die zei dat 95% van de plannen in de prullenbak belandt, stapte toch in.
Maar niet in zomaar een plan. In óns plan!

We waren al maanden bezig met voorbereiden, maar nu was het menens.
We wilden op 1 januari 2012 open. Dus tussen kerstboom optuigen en oliebollen bakken werkten we dag en nacht aan de start van CustomCamp.

Bjorn kluste zich suf aan het pand.
Ik zat achter de pc om onze naam de wereld in te slingeren – via advertenties, social media, website… alles.

En toen, al na één week: een offerteaanvraag.
WAUW! Iemand had ons gevonden! Een volledige camperinbouw.

We stonden letterlijk te dansen van blijdschap.
En daarna? Nog een mail. En nog een.

Eind januari 2012 hadden we twee concrete opdrachten binnen:
– de inbouw van een VW T4
– en een oude brandweerwagen, een geweldige klus!

Daarnaast stroomden de aanvragen binnen voor onderhoud, stoffering en schadeherstel.

En op 16 maart 2012…
De tweede auto stond al bijna klaar voor aflevering.
We hadden twee grote klussen in de planning voor april én een offerte met een positieve reactie.

Het liep. Het liep écht.
En natuurlijk ga je er 100% voor.
Natuurlijk geloof je erin.

Maar als het dan echt lukt… dan is er maar één woord dat past:
YESS!!