Tot voor kort leek de campermarkt geen last de hebben van de crisis, maar volgens de laatste berichten begint de vraag naar nieuwe campers toch af te nemen. Misschien ook niet zo vreemd als je bedenkt dat bedragen vanaf € 65.000,– vrij normaal zijn voor een basisuitvoering.
In tijden van crisis loopt het storm bij de kringloop en hebben klusjesmannen en monteurs meestal genoeg werk om handen. Er wordt niet meer zo gauw iets weggegooid en ‘oude’ dingen worden weer opgelapt voor een tweede ronde. Ook bij caravans en campers zien we dit veel gebeuren. De ‘oudjes’ krijgen een nieuw jasje of worden rigoureus gepimpt. De echte vrijheidsgenieter kiest voor een nieuwe of tweede hands bus die naar wens omgebouwd kan worden naar een camper. De een is handig en begint zelf aan de ombouw, de ander laat het liever over aan een profesional. Bussen die ouder zijn dan 5 jaar zijn vooral interessant voor ombouw. De resterende BPM wordt aantrekkelijk, de bus heeft meestal nog niet veel kilometers gemaakt en is technisch nog goed en betrouwbaar. Daarbij is het rijcomfort van een (pittige) bus vaak vele malen prettiger dan het comfort van een grote camper.
De ombouw naar een camper betekent natuurlijk een hele hoop vrijheid en kampeerplezier, maar ook een voordelig belastingtarief en een interessante verzekering. Daarbij kan de personenauto vaak de deur uit, omdat de meeste bussen zich prima lenen voor het dagelijks gebruik.
Misschien dat deze voordelen verklaren dat de vraag naar nieuwe campers afneemt en bij CustomCamp de vraag naar omgebouwde campers juist steeds meer toeneemt. 🙂