Grijs of geel kenteken?
Oftewel; zakelijk of particulier rijden?
Regelmatig vragen klanten ons of ze een bus ook zakelijk kunnen laten ombouwen tot kampeerauto. Oftewel, kan ik als bedrijf een bus aankopen met de daarbij horende voordelen en kan/mag ik er dan ook nog een kampeerauto van maken, met wederom het voordeel van kosten voor het bedrijf en terug te vorderen BTW.?
Voor een groot deel mag u in de bus aanpassingen doen. Denk daarbij aan verhoging van het dak door middel van een hefdak of verhoogd dak, denk aan isolatie, beplating, bekleding en kastruimte. Er zijn echter ook beperkingen. Zo wordt in elke bus geen bank/zitplaats toegestaan (wel draaibare voorstoelen) en mag u in sommige bussen niet meer dan 1 raam plaatsen.
Ook voor het tussenschot zijn de regels per bus opgesteld, slechts een aantal bussen mogen zonder tussenschot met grijs kenteken rijden.
Een bus met hefdak, keuken en kastruimte en 2 draaibare voorstoelen is voor deze VW T5 als zakelijk object toegestaan.
Per bus andere regels
Voor elke bus gelden er andere voorwaarden.
In een aantal gevallen is het ook mogelijk om toch zakelijk een volwaardige kampeerauto te kiezen wanneer aangetoond kan worden dat de bedrijfsvoering en werkzaamheden binnen het bedrijf het nodig maken om een dergelijk vervoersmiddel te hebben. Denk aan mensen die veel moeten reizen en een overnachtingsplek nodig hebben, een vergaderplek, een ontmoetingsruimte, organisatie van evenementen etc.. Laat u hiervoor goed en duidelijk informeren door uw accountant en/of financieel adviseur en uiteraard de Belastingdienst!
Ook deze bus is een zakelijke auto gebleven.
Moet ik BPM betalen?
De BPM plicht op bussen/kampeerauto wordt hier nader toegelicht. Is het mogelijk om als particulier een BPM vrije bus te kopen en deze om te bouwen naar kampeerauto zonder BPM af te dragen?
Als u als particulier een bus koopt, koopt u de bus met een grijs kenteken. U krijgt een geel kenteken (een ander kenteken dus) als de bus wordt gekeurd naar kampeerauto. Op dat moment dient u ook de BPM te betalen. Laat u de bus niet om keuren, maar blijft u gewoon grijs rijden met een camper interieur, dan mag dat. Maar dat wilt u vast niet, want u betaalt als particulier namelijk wel het particuliere Belastingtarief en dat is bijna 75% meer dan het camper tarief. U voorkomt er wel mee dat u BPM moet betalen, maar de belasting elke maand betaalt zich makkelijk terug als u toch even door de zure appel van de BPM heen bijt.
Verzekeren van een kampeerauto
Indien u er toch voor kiest om de bus om te keuren naar kampeerauto heeft u naast belastingvoordeel ook een voordeel op uw verzekering. Een camper kunt u namelijk voordeliger verzekeren dan een bedrijfswagen met een (dure) aanpassing of inbouw. Een kampeerauto van b.v. € 30.000,– verzekerd u al voor nog geen € 35,– per maand all risks! Let er goed op dat als u toch kiest voor een zakelijk bus met waar gewenst aanpassingen, uw bus wel goed verzekerd is. Ook als u schade heeft aan uw hefdak of aan uw bedrijfswagenaanpassing!
CustomCamp werkt voor het verzekeren van de kampeerauto’s nauw samen met de Nederlandse Kampeerauto Club www.nkc.nl