Sinds een paar maanden wordt mij wekelijks de vraag gesteld hoe het nou precies zit met het campertarief. Blijft dit wel bestaan? Wordt hier ook op bezuinigd en gaat het straks net als met de oldtimer regeling? Wordt het tarief straks gebaseerd op de gereden kilometers? Wat kunnen camperaars verwachten?
Ik heb helaas geen idee en bij de Belastingdienst zelf krijg ik na 35 minuten in de wachtstand iemand aan de lijn die misschien nog wel minder weet over het kampeerautotarief dan ikzelf. Dus dat schiet ook niet op.
Het campertarief is inmiddels helaas wel komen te vervallen voor de Nissan NV200. De binnenruimte van de auto is net te klein. De bus omgebouwd tot camper wordt wel goedgekeurd bij de RDW maar helaas wordt het kwarttarief niet meer afgegeven door de Belastingdienst.
Wat betekent campertarief
Mensen die nog niet zo bekend zijn in camperland vragen zich waarschijnlijk af waar dit over gaat. Wat is nou eigenlijk het campertarief? In Nederland weet iedereen dat de wegenbelasting fors is. Zeker als je als particulier een diesel wilt rijden, laat staan een bus. Campers zijn vaak ook diesels en gebouwd op het chassis van een bus. Gelukkig worden campers lang niet zo zwaar belast met wegenbelasting als bussen, dit komt doordat je voor een camper een speciaal tarief kan aanvragen bij de Belastingdienst, het kwarttarief.
Bus naar camper
Neem als voorbeeld onze CustomCampers. Stel u heeft een Volkswagen T5 bus en deze rijdt u privé. Dan betaalt u al gauw € 500,– per kwartaal aan wegenbelasting. Als de bus echter een kampeerauto wordt dan wordt deze opnieuw gekeurd door de RDW zodat u een camperkenteken krijgt en bij de Belastingdienst het campertarief kunt aanvragen. Dan betaalt u in plaats van € 500,– slechts € 125,– per kwartaal ongeacht het aantal kilometers dat u per jaar rijdt. En voor dat geld per maand is uw saaie bus opeens een super gave CustomCamper!
Frauderen met het campertarief
Helaas wordt er gefraudeerd met het campertarief. En als er ooit iets gaat veranderen aan het campertarief dan komt het waarschijnlijk daardoor. Niemand is er blij mee om zoveel belasting te betalen als je privé een bus wilt rijden. Dus maak je er een kampeerauto van. Er zijn zelfs bedrijven die ‘kits’ verkopen en zelfs uitlenen waarmee je in een handomdraai een camper creëert. Helaas noemen zij zichzelf ook camperbouwers wat ik een belediging vind voor de professionele camperbouw.
Ook wordt u verteld dat de Belastingdienst er toch niet achter komt. Dat is natuurlijk onzin. U wordt 8 weken na de keuring gevraagd om foto’s van uw camper te maken en er zijn zelfs steekproeven waarbij de Belastingdienst gewoon bij u thuis komt. En als u aangehouden wordt met een bus die niet aan de camper voorwaarden voldoet, maar u rijdt wel tegen het campertarief, dan heeft u toch echt een probleem.
Voordelen campertarief
Natuurlijk is het een groot voordeel om van je bus een camper te maken, maar wij hopen dat mensen meer voordelen zien dan alleen het campertarief. Een tweede huisje op wielen, velen van hen ook geschikt voor dagelijks gebruik. Het ideale voertuig voor lange vakanties, maar ook voor weekendjes weg en tripjes naar de bouwmarkt of Ikea, want zelfs in een Peugeot Expert kun je nog heel wat kwijt!
CustomCamp en RDW
Uiteraard zorgen wij ervoor dat elke CustomCamper gekeurd wordt door de RDW en ook de camperaars in spé die op een eenvoudige manier hun bus willen om keuren naar kampeerauto kunnen bij ons terecht. Niet voor ‘leen kits’, maar voor degelijke, custom made meubels of een hefdak zodat u verzekerd bent van kwaliteit en een volwaardige camper waarmee u nooit problemen krijgt bij de RDW of de Belastingdienst.